Cine merge pe jos e prost


De trei luni sunt un prost. Adica, pieton. Nu ma feream de mersul pe jos nici inainte, dar in ultimele 90 de zile am renuntat total la automobilul personal. Nu de bunavoie. Situatia mi-a impus-o un agent de circulatie din Calugareni (sat, comuna, habar n-am!) care s-a uitat la mine blajin, cu ochi de joiana, si mi-a zis ca nu mai e nimic de facut daca mi-am permis sa depasesc cu 51 km/h viteza legala, decat sa predau plasticul roz. (Era o portiune de drum organizata ca o autostrada, cu doua benzi pe sens si separatoare cu bordura si gard intre cele doua sensuri de mers, fara treceri de pietoni, exact la iesirea spre Bucuresti din localitate. Dar asta este deja alta poveste…)

As fi putut sa-mi recuperez carnetul dupa doar 30 de zile, cu pretul unui examen de legislatie, dar ora aproape imposibila facea demersul extrem de neatragator. Asa ca m-am gandit ca nu strica sa fac acest experiment social si m-am transformat in pieton, precum orice newyorkez get-beget. (Asta cu NY a fost textul pe care mi l-am tot repetat in cap ca sa nu ma sufoc cu propriile mele frustrari.)

La inceput a fost mai greu. Nu din considerente practice – eram deja obisnuit sa las masina acasa in majoritatea timpului – ci psihologice. Absurdul care imi guverna viata era extrem de greu de suportat. Sa o luam pe rand:

 

  • Pietonul este ultimul om din Bucuresti.

In fapt, ordinea prioritatilor este urmatoarea:

1) Automobilisti (cu prioritatile lor specifice, respectiv, SUV-uri, masini straine, Loganuri, altele foarte vechi…)

2) Motociclisti

3) Biciclisti

4) Skateboarderi

5) Pietoni

Tin sa mai mentionez ca nu i-am uitat pe cei in scaune cu rotile, dar ei, saracii, nu prea cred ca se pot aventura singuri pe strada. Iar daca o fac, sunt niste eroi! Statistic, cam 20% din timpul de deplasare mi l-am petrecut pe carosabil deoarece trotuarele sunt blocate de masini parcate ilegal.

 

  • Metroul este un mijloc de transport minunat…

…dar oamenii care il conduc sunt niste nesimtiti. Numarul trenurilor care circula la orele de aglomeratie este extrem de mic in comparatie cu nevoile. Am trait chiar si un „ambuteiaj” in tunelul dintre cele doua linii de la Unirea. Pentru circa 30 de secunde – un minut, puhoiul de oameni S-A OPRIT. Nu doar ca era inghesuiala, pur si simplu nu se mai putea merge nici macar un pas.

 

  • Autobuzul functioneaza okeish.

Mai putin la orele de varf cand toate strazile sunt blocate de masini. Odata, pe la ora 18:30, am mers pe jos o statie medie ca lungime chiar mai repede decat autobuzul.

 

  • Tramvaiul e apogeul rusinii

Da, exista paturi sociale si intre pietoni. Iar cei care sunt obligati sa mearga cu tramvaiul sunt cei mai napastuiti. Ti se lungesc urechile asteptand. Iar daca mai nimeresti si o zi cu frig si vant, te ia gaia acolo, pe refugiul din mijlocul strazii, fara nicio posibilitate de adapost.

 

  • Taximetristii sunt naspa.

Soferii de Dacii galbene se incapataneaza sa pastreze traditia vie si sa dovedeasca faptul ca sunt urmasi destoinici ai birjarilor de alta data. De la maniere pana la vocabular, oamenii sunt intocmai asa cum ii stiati. Stay away! Exist, fireste, si exceptii, dar prea putine.

 

  • Multumesc Domnului pentru Uber

Am mers destul de mult cu Uber. Mai ales ca uneori imi era imposibil sa fac o comanda la taxi. Nu inteleg de ce s-au suparat unii pe faptul ca e mai scump atunci cand e aglomerat. Pesemne ca nu inteleg legea cererii si a ofertei. Eu, unul, am fost cat se poate de multumit de faptul ca puteam sa vad cat ma costa o cursa inainte sa ies din casa si sa ma hotarasc daca vreau sau nu sa platesc pretul. E mult mai bine decat sa merg din masina in masina in frig si sa ma targuiesc cu soferii.

 

Sa mai spunem ca in marile orase ale lumii civilizate, lumea buna NU se deplaseaza de obicei cu automobilul. In Olanda toata lumea merge pe bicicleta. In Londra, primarul a fost fotografiat asteptand metroul. La Zurich, sefii de corporatii multimiliardare merg cu tramvaiul.

Sa mai adaugam si faptul ca Primaria Bucuresti tocmai a respins un proiect care ar fi inapoiat oamenilor centrul orasului, smulgand cateva particele din acesta din ghearele masinilor. Motivul deciziei in opinia consilierilor: proiectul este utopic.

In concluzie, „gospodarii” Capitalei socotesc ca e bine sa ramanem supraponderali sau obezi (54,1% dintre bărbați si 39% dintre femei sunt supraponderali iar 9%, barbati si 9,7%, femei suferă de obezitate, conform profit.ro), sa inhalam noxe si microparticule si sa sustinem financiar parcangii.

Cei care nu au fost in stare sa-si cumpere o masina cu care sa aglomereze soselele sau sunt atat de slabi incat prefera sa o lase acasa, trebuie descurajati. Nu pe fata, ci subtil, cu o crestere a ratei accidentelor in care sunt implicati pietonii (eventual chiar pe trecerea de pietoni, ca in cazul deputatului ucigas de la Brasov), cu cresterea numarului de pneumonii pentru cei ce folosesc transportul de suprafata si cu umiliriea consecventa a tuturor celor ce merg pe jos. Ca astazi cand, mergand frumos pe trotuarul plin de zapada, pe ingusta carare creata de pasii celor dinaintea mea, am fost stropit din cap pana in picioare de un camion de deszapezire care circula voios cu vreo 70 la ora si cu plugul lasat. Probabil ca omul avea intentii bune si dorea sa demonstreze ca nu toti cei responsabili au fost luati din nou prin surprindere de ninsori. Fireste, zapada de pe sosea ateriza pe trotuar, unde altundeva?!? Totul pentru soferi!

Dragi pietoni, sunteti niste prosti! Am fost si eu ca voi, dar in cateva zile imi revin. Imi recapat permisul. Feriti-va ca ma intorc in „lumea buna”!

7
Distribuie

1 Comentariu

  1. Eugen

    E grea viața de pieton la București.Nici pe jos nu-i o fericire.În stațiile de tramvai ne punem zilnic viețile în pericol pe peroane înguste lipsite de garduri de protecție și pe trotuare și pe treceri de pietoni nu mai putem în calitate de pietoni circula pe trotuare și pe treceri de pietoni în condiții de siguranță din cauza bicicliștilor ce călăresc bicicletele pe trotuare și pe treceri de pietoni.

Lasa un raspuns