In presa anglo-saxona este la moda o expresie: „to take by storm”. Cum ar veni, sa apari oarecum pe neasteptate si cu o asemenea intensitate incat lumea nu se mai poate intoarce la ceea ce era inainte. Asta este expresia pe care as folosi-o in cazul festivalului Art Safari de anul acesta. Mii si mii de oameni par sa fi descoperit – in sfarsit! – arta moderna.
E drept, ceva marketing bine gandit plus redeschiderea palatului Dacia de pe Lipscani (fostul magazin Antilopa din copilaria mea) au fost de mare ajutor. Totusi, peste 4.500 de vizitatori platitori de bilet intr-un weekend la un festival de arta contemporana nu s-au mai vazut in Romania.
Am vrut sa aflu mai multe despre acest eveniment direct de la sursa, de la Ioana Ciocan, director executiv al Art Safari. I-am transmis cateva intrebari cu gandul sa scriu un text bazat pe raspunsurile ei. Totusi, dupa ce am citit ce mi-a raspuns, am preferat formula clasica de interviu. Era o mare pierdere sa nu o las chiar pe ea sa va vorbeasca despre Art Safari. Si sa va faca sa simtiti pasiunea si efortul care stau in spatele acestui succes aparut peste noapte. Cu mentiunea ca noaptea aceasta a insemnat pentru Ioana vreo 20 de ani (cu aproximatie) de munca.
1. Cat s-a investit anul acesta in Pavilionul de Artă Art Safari?
Financiar, în jur de 500.000 de euro, dacă este să ținem cont inclusiv de valoarea produselor și serviciilor contractate în regim de barter; la nivel de valoare asigurată a operelor expuse, aproximativ 4 milioane de euro; la nivel de ore de muncă, un an întreg, oră de oră; la nivel de aspirații – imens, parte din ele regasite în rezultat, altele drămuite pentru edițiile viitoare…
2. Cat sperati sa obtineti in venturi?
Ceea ce speram este ca anul acesta, la a 3-a ediție a Pavilionului, să ne acoperim costurile ori, măcar, să nu ieșim într-o pierdere semnificativă. Pavilionul de artă al Bucureștiului este încă un proiect de utilitate publică ale cărui costuri nu sunt acoperite în totalitate prin venituri, biletele de acces fiind la un nivel modic, promoțional, iar prețul metrului pătrat de stand la, probabil, cea mai mică valoare din Europa. Este însă o investiție, un pariu, pe educație și pe creșterea treptată, în timp, a traficului de vizitatori și cererii pentru evenimente culturale de anvergură și calitate și, de ce nu, o invitație deschisă către autoritățile locale și centrale de a contribui. Artele educă, iar platforma noastră culturală realizează un oficiu public, lucru înțeles și asumat de sponsorii ediției actuale, aproape în unanimitate din mediul privat. Iar primul de amintit este BCR-Erste, de altminteri deținătorul celei mai mari și valoroase colecții corporatiste de artă din România, expuse recent la Muzeul National de Istorie, ce se intinde de la părinții clasicității românești, Grigorescu și Luchian, prin modernitatea unor Tonitza și Pallady, către arta contemporană importantă. Salutăm și multumim din nou BCR-Erste, ce continuă să mizeze pe valorile culturale naționale
3. Poate arta contemporana sa fie o afacere profitabila sau nu?
Este deja o afacere profitabilă, altfel n-am mai vorbi de artiști contemporani care vând bine, de expoziții de artă contemporană sau târguri de artă, n-ar exista galerii de artă comerciale. Cât de profitabil este? Acest lucru este discutabil, depinde de marketing, de intuiția investitorului, de galeria care reprezintă artistul sau galeristul său acolo unde este cazul și bineînțeles de artist. Și să nu uităm că arta contemporană poate începe de la 100 de euro și poate ajunge la câteva milioane. Așadar, poți achiziționa acum o operă pentru o sumă modică, iar în timp valoarea acelesteia să ajungă la niște cote impresionante.
4. De cand a inceput aventura Art Safari?
De acum 3 ani, în 2014, când a avut prima ediție în Piața George Enescu.
5. Cati oameni sunt implicati in timpul Art Safari?
Mulți și puțini în același timp. Volumul de muncă este destul de mare și de solicitant, de aceea uneori ai senzația că resursele umane și fizice sunt insuficiente și imposibil de îndeplinit totul conform graficului, dar există multă implicare, pasiune și cafea.
6. Cati expozanti vin si din cate tari?
În expoziția centrală sunt aproape 20 de muzee din toată țara, 21 de colecții private, 5 colecții private neexpuse vreodată public, 60 de galerii din țară și din străinătate, 4 Universități de artă. Printre galeriile străine participante la Art Safari se află galerii din Italia, Austria, Germania și Elveția.
7. Ce sume investesc marii colectionari anual?
Marii colecționari români? Dificil de spus, ar trebui realizat un studiu coerent pentru a răspunde. Din păcate, nu sunt foarte mulți mari colecționari, dar investiția lor se ridică anual la câteva zeci de mii de euro.
8. Care sunt cei mai bine vanduti artisti romani?
În țară sau afară? Contemporani sau moderni sau vechi maeștri? În țară, arta modernă rămâne în continuare cea mai căutată, iar arta tânără nu obține rezultate pe care le vedem în străinătate, dar în timp suntem convinși că va ajunge să fie într-un raport echitabil. În mediul internațional, în afară de Adrian Ghenie, îi vedem pe Victor Man, Șerban Savu, Mircea Suciu, Mircea Cantor, Ciprian Mureșan (Școala de la Cluj în principiu), Dan Perjovschi sau, o altă generație, Daniel Spoerri, Diet Sayler, Paul Neagu, Natalia Dumitrescu, Geta Brătescu etc. În următorii ani, o să vedem din ce în ce mai mulți artiști români care vor repeta fenomenul Adrian Ghenie.
9. Guvernul se implica? Obtineti ajutor de la Stat?
Nu obținem ajutor financiar de la stat, dar am primit ajutor organizational. Drept dovadă, Primăria Capitalei găzduiește Art Safari în Palatul Dacia-România și se află astfel printre partenerii noștri importanți. Primăria Municipiului București ne este pentru ce-l de-al trilea an consecutive partener strategic și îi mulțumim pentru curajul de a ne găzdui pentru al doilea an consecutive într-o clădire monument istoric pe care Art Safari o reintroduce în circuitul urban (Ciclop (2015). Ministerul Culturii ne-a acordat ajutorul prin reprezentanții săi care au aprobat împrumutul lucrărilor muzeal de tezaur necesare pentru a realiza expoziția central, Centenarul Dada. Așadar, putem spune că ne bucurăm de sprijinul și bunele intenții ale statului în acest demers cultural deosebit pentru peisajul cultural românesc.
10. Ce cota de piata are Art Safari?
100%. Pentru că este cea mai importantă și amplă expoziție anuală de artă din România. Pentru că este primul târg de artă din România organizat după modelul târgurilor de artă occidental, prima ediție având loc în 2014. Pentru că este singurul astfel de eveniment din România, în care mediul urban este cucerit de artă modernă și contemporană, de muzee și galerii deopotrivă, de toată această industrie a frumosului.
Weekendul acesta este ultimul in care va puteti intalni cu Art Safari in incinta Palatului Dacia. Mergeti si vizitati expozitia! Merita!