A devenit aproape un stereotip sa te referi la orice automobil cu veleitati sportive produs in Japonia cu apelativul de „samurai”. Nici nu este un lucru de criticat, daca tinem seama de cultura pop legata de razboinicii japonezi. Eu am sa va vorbesc insa nu despre un samurai oarecare, ci chiar despre Shogun -cel care era conducatorul de facto al tarii, numit chiar de catre imparat. Iar daca imparatul Japoniei ar putea astazi sa numeasca un Shogun pentru a reprezenta puterea in domeniul auto a niponilor, sunt convins ca ar alege noul Lexus RX pentru sarcina asta.
Am avut ocazia sa fac un drive-test cu un superb exemplar de RX cu motorizare hibrida. Este vorba despre 450h Luxury, cu trapa panoramica si un nivel de dotare care m-a facut sa lacrimez la despartire mai rau decat plangeau fetele in timp ce citeau „Love Story”. M-am simtit – exact cum am vazut eu intr-un film – in rolul baiatului de nota 5 care s-a indragostit de o fata de nota 10. Mi-as fi dorit ca povestea sa continue, dar stiam ca nu se poate. Ca orice as face, fata va fi inconjurata permanent de alti si alti pretendenti. Si mi-am promis ca o sa o mai caut, dar numai dupa ce o sa ma fac eu mare. La cifrele contului din banca ma refer, bineinteles. Sa va dau amanunte, fiindca altfel nu aveti cum sa intelegeti!
Volanul
Orice masina are un volan. Nu se poate fara el. Cele mai simandicoase dintre masini au volan de piele, cusuta atent de catre un mester priceput. Toata viata m-am gandit ca asta este maximum la care poti visa: un volan imbracat in piele fina. Pana cand am pus mana pe volanul din lemn al Lexusului 450h…
… … …
Seria aceasta de puncte de suspans nu este chiar pentru suspans. Ci ca sa va induc linistea pe care mi-a transmis-o tactil atingerea fina a volanului. Nu era ceva erotic, placut in mod provocator. Mai degraba parea ca masina incearca sa-mi sopteasca sa stau linistit, ca totul e bine. Ca sunt in siguranta. Sunt intr-o lume in care nu e nevoie sa-mi fac probleme. Lumea din interiorul unui Lexus 450h.
Ajutorul la parcare
Masina asta este una mare. Da, mare-mare! Si, ca orice masina de talia asta, este bine sa fie dotata cu senzori de proximitate si cu camera de luat vederi pentru mersul cu spatele. Am fost proprietarul un alt SUV de talia asta si m-am bucurat sa pot vedea cu proprii mei ochi pe un ecran cand pretiosul meu vehicul se apropie de bara din fata a unui alt automobil. Deci nu m-a lasat chiar fara respiratie existenta unui sistem de acelasi gen in dotarea lui 450h.
Momentul cand am uitat sa mai trag aer in piept nu s-a produs nici atunci cand am constatat rezolutia ecranului si acuratetea camerei video din dotare. Ci atunci cand am descoperit conceptul „360 de grade”. Un sistem care iti permite sa vizualizezi intreaga masina ca si cum ai fi Dumnezeu care se uita de sus si vegheaza. Ma rog, sa nu exageram, sa zicem doar ca masina asta are un inger pazitor care iti arata in detaliu, ca la jocurile pe calculator, ce manevre trebuie sa faci si cat de aproape este fiecare muchie a caroseriei de mediul inconjurator.
Credeti-ma pe cuvant, daca toate masinile ar fi dotate cu asa ceva, nu s-ar mai da probe de parcare la examenul pentru carnet. Iar de pe internet ar disparea toate filmuletele cu soferite care nu sunt in stare sa parcheze un automobil fara sa mai loveasca alte trei.
Confortul interior
Nu va mai chinui cu detalii. Scaunele de pe RX 450h sunt cele mai bune pe care le-am incercat vreodata. Iar precedentul SUV pe care l-am avut avea si el cele mai bune scaune care erau disponibile la vremea fabricatiei sale. Asta ca sa intelegeti ca am cu ce sa fac o comparatie. Singura problema este faptul ca, avand atat de multe reglaje, te gandesti mereu daca nu cumva ar exista o alta pozitie – cu un grad mai sus la sezut, unul in minus la spate, un centimentru mai in fata la lombar si un alt centimetru in jos la tetiera – in care coloana ta vertebrala sa se simta chiar si mai relaxata in timp ce conduci.
Aspectul exterior
Cum am zis la inceputul textului, e de ajuns o singura privire ca sa stii ca ai de-a face cu Shogun-ul. Vei sti ca nu e un samurai oarecare (fara a fi nimic in neregula cu ceilalti samurai) din prima fractiune de secunda cand ai dat cu ochii de silueta lui RX450h. Pur si simplu arata intr-un mare fel!
Motorul
Pai nu are unul, ci mai multe motoare. Daca esti cuminte si mergi lejer, iti ajunge regimul electric. Nu simti nicio clipa ca ai avea nevoie de mai multa putere, doar te bucuri de calatorie. Daca totusi te apuca sa mergi tare – rog sa se noteze ca nu vad de ce ti-ar trece asa ceva prin cap cand te afli in aceasta masina care te baga in Zen chiar si fara sa vrei! – intra in functiune si motorul termic. Iar masina incepe sa-ti arate ca nu este doar un leu mare, cu coama numai buna de mangaiat, ci un pradator care poate sa domneasca peste toate celelalte animale motorizate de pe sosea.
Singurul regret aici a fost faptul ca ragetul motorului nu suna chiar ca un V8 de 4,8 litri cu care eram eu obisnuit. Pe de alta parte, regretul a avut o de o durata infinitezimala. A fost de ajuns sa-mi amintesc „bucuria” pe care o simteam in trecut atunci cand reuseam sa scot V8-ul la un consum de sub 25 de litri la suta in aglomeratia din Bucuresti. Estimez ca RX 450h ar avea nevoie sa fie dus la adapat cu benzina cam o data la 15 alimentari de V8. Sau poate 20…
In incheiere, mai ramane sa va spun ca imaginea acestei masini este Jude Law. Da, tipul acela care a jucat rolul principal in Alfie. Iar daca vreti sa aflati si alte amanunte despre masina asta extraordinara, dati click aici! Poate va intereseaza povestea laserului cu care a fost taiata consola centrala, a genialului sistem audio Mark Levinson sau a portbagajului inteligent cu deschidere fara atingere. Si, in general, va recomand sa va clatiti imaginatia cu o poveste a luxului cum destul rar se poate vedea, chiar si la cei bogati.
Un răspuns la “Drive test cu Shogun”
Am zis ca inginerii lor sunt probabil cei mai buni „out there”.