Categorii
Business

Cum o sa atace Facebook televiziunea

Demult, cand ziarele pe hartie inca traiau fara sa fie conectate la aparate de mimat audienta si relevanta, un norvegian mi-a explicat internetul. De fapt, nu internetul in intregul sau – asta ar fi fost prea mult – ci trendurile in mass media asa cum sunt ele in urma digitalizarii. Pe vremea aceea Facebook nu era un fenomen global, abia se nascuse de un an sau doi si nici nu auzisem de el. Dar exista deja Google si unii dintre specialistii in industria de publicitate incepusera deja sa inteleaga care-i miscarea. Mai precis, incepuse sa devina evident ca Google facea pasi mari in directia devenirii celei mai mari agentii de media din lume.

„The newspaper is the perfect browser”, mi-a zis norvegianul cu pricina, unul dintre greii companiei Schibsted, cel mai mare grup media din tara lor. Asta mai ramasese interesant la un ziar, faptul ca puteai sa rasfoiesti prin el ca sa vezi ce-ti mai ofera actualitatea. Un proces mai placut si cu finalitate mai satisfacatoare decat ceea ce se numea pe vremea aceea „internet surfing”. In rest, pentru cautat lucruri bine definite care te intereseaza, Google si media digitala scosesera deja din schema presa scrisa ca mijloc de informare principal.

Cativa ani mai tarziu, Facebook a devenit browser-ul perfect. Hub-ul de pe care poti face „internet surfing” cu harta si busola, care iti permite sa vezi lucruri care chiar te intereseaza, recomandate de prieteni sau oameni in care ai incredere, la orice ora din zi sau din noapte. Iar asta a reprezentat lovitura de gratie data ziarelor din hartie, care nu mai pot supravietui decat ca un produs de lux consumat de excentrici.

Astazi este randul televiziunii sa treaca prin ceea ce au trecut ziarele. Iar graficul de deasupra acestui text este destul de relevant ca argument. Am pescuit datele de pe Business Insider, care face aici o analiza interesanta a fenomenului. Ce anume ar trebui sa dea fiori reci pe spinarea managerilor din televiziune? O declaratie a COO-ului Facebook, Sheryl Sandberg. „Cred ca toti oamenii de marketing ar trebui sa aiba oportunitatea de a face [reclama] video, inclusiv IMM-urile care nu vor avea niciodata posibilitatea sa angajeze o echipa de filmare si sa cumpere o reclama la TV” a declarat Sandberg.  In lumina acestor chestiuni, proiectul lui Robert Turcescu de a infiinta o televiziune online (detalii aici) s-ar putea sa nu mai sune atat de utopic cum ar parea la prima vedere.

Daca digitalul va sugruma televiziunea numai viitorul va demonstra. Ca unul care si-a vazut pranzul furat de „new media” (asa i se spunea presei electronice pe vremea cand eu conduceam o institutie care facea preponderent presa scrisa), eu as paria mai degraba impotriva traditiei si as merge pe inovatie. Iar daca vi se pare ca America e prea departe de noi, va readuc aminte ca Romania este in topul mondial in ceea ce priveste viteza de transmisie pe internet. In fapt, am citit de curand ca noua orase din Romania se afla in topul 15 mondial al celor cu cea mai mare viteza de retea (detalii aici). Asa ca avem toate sansele sa ne aflam in topul revolutiei digitale in materie de televiziune. Spun asta fara sa stiu inca prea multe despre noul Apple TV preconizat sa apara anul acesta si sa revolutioneze modul in care ne uitam la televizor (detalii aici).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.